Golf.be-redacteur Xavier Champagne geeft, naast zijn dagdagelijkse berichtgeving, zijn kijk op de split Nike-Tiger Woods
“Tiger Woods was altijd te duur voor Nike”
Sinds 1996, toen Tiger Woods zijn eerste contract met Nike ondertekende, heeft de Amerikaanse sportgigant hem in het totaal een half miljard dollar sponsorgeld betaald. Eind verleden jaar liep zijn vierde tien jarencontract af dat hij in 2013 ondertekende en hem 200 miljoen dollar garandeerde. Maar voor wat? In 2016 stopte Nike met de productie van golf hardware. De Nike-clubs zijn nooit een succes geweest. Ken je iemand in je club of in je golfomgeving die met Nike’s golfte? Nauwelijks. Ook de globale verkoopcijfers waren desastreus. Nooit maakte Nike winst op hun slagwapens.
Toen Nike besliste de eveneens verlieslatende golfballenproductie te stoppen, kalfde het 100% Nike-imago van Tiger Woods verder af. Hij swingde met TaylorMade’s en speelde met Bridgestone-ballen. Bleef dus alleen maar de kleding en de schoenen over. Schoenen die na zijn enkeloperatie ingeruild werden voor comfortabelere FootJoy’s…
Restte dus alleen maar kleding die al die jaren erg traditioneel bleef. Denk aan zijn roodzwarte “sunday gear”. Iedere Amerikaan heeft wel één of meerdere Tiger Woods-polo’s in zijn kast hangen. Een nieuwe was dan ook niet nodig. Meer zelfs, als je alles in aanmerking neemt heeft Nike aan Tiger Woods nooit goudgeld verdiend. Wel naambekendheid, maar dat was niet meteen nodig. De ijzers en woods waren een zware verliespost. De ballen ook. Dat Tiger onlangs voor FootJoy koos, was wellicht de spreekwoordelijk druppel. Of wist hij toen al dat het contract met Nike niet verlengd zou worden. Vraag is nu wie voor de klerenkast van Tiger zal zorgen? Dat zal meteen voor “wereldnieuws” zorgen…